اهمیت مدل کسبوکار و چرا مهم است؟
مدل کسب و کار، در ساده ترین شکل آن، نقشه راه کسب و کار شماست اهداف کسب و کار مشخص میکند مدل کسب و کار مانند یک تکه خمیر است که میتواند آن را به اشکال و اندازههای مختلف درآورید
مدل کسب و کار چیست؟
آیا برای شما پولساز، است؟
یک مزیت رقابتی محسوب میشود؟
آیا برنامهای برای کسب و کار شما محسوب میشود؟
نه صرفا ساده است یک مدل کسب و کار فرمولی برای سودآوری شما روشی است که به شما در جذب مشتریان بیشتر و ارائه بهتر خدمات به آنها کمک میکند در نتیجه برای شما پولساز است مدل کسب و کار را در مرحلهی اول به سه حوزه تقسیم میکنیم.
عرضه درآمد و ثبات شما چه چیزی را عرضه میکنید؟
چگونه از این ،عرضه کسب درآمد میکنید؟ و در نهایت چگونه این کسب درآمد را تداوم میبخشید؟
.یک مدل کسبو کار صرفاً فرمولی برای کسب درآمد، نیست بلکه بستر استراتژیک سازمان شما را نیز تعیین میکند
به عبارت سادهتر یک مدل کسبوکار چارچوبی از قوانین و ضرورتهای اخلاقی است که سازمان شما را به سمت جلو پیش میبرد مدل کسبوکار یک بسترِ استراتژیک کوتاه مدت و بلندمدت سازمانی را تعریف میکند و بینش استراتژیک سازمانی را شکل میدهد و در تمامی سطوح مدیریت استراتژیک سازمان نقش آفرینی میکند ماموریت، سازمانی اهداف استراتژی و آتاکتیکها ترکیب این چهار حوزه با هم به صورت مجموعهای از قوانین در میآید که سازمان را هدایت میکند و موجب پیوستگی تمامی بخشهای آن میشود.
بسیاری از مدیران معتقدند که همه به یک طرح کسب و کار نیاز دارند در حالی که در بهترین حالت طرحهای کسب و کار واکنشی عمل میکنند در محیط متلاطم، امروزی بهترین راه حل برای ایجاد رفتار، کنشی استفاده از یک مدل کسبوکار قوی است.
تاریخچهی مدلهای کسبوکار
پس از آن مفهوم کارآفرینی ایجاد شد اگر به فرایند پیشرفت کارآفرینی توجه کنید میبینید که از یک مفهوم مبهم در سال ۱۹۶۰ به یک رشته تحصیلی مهم با گرایشهای متعدد تبدیل شده است. اگر از فارغ التحصیلان اخیر این رشته دربارهی بازار کار آن سؤال ،کنید درصد زیادی از آنها میخواهند با یک شرکت همکاری کرده یا در آینده کسبوکار خودشان را شروع کنند پیش از این کارآفرینی به این شکل چه در دنیای واقعی و چه در محیط دانشگاهی محبوبیت ،نداشت اما امروزه برنامههای خاص و مدارکی نیز برای آن در نظر گرفته اند.
مفهوم مدل کسبوکار تقریباً جدید است؛ اما تحقیق درمورد کسبوکارها به قرنها پیش بازمی گردد مفهوم طرح کسبوکار تقریباً از اواخر دهه ی ۱۸۰۰ شکل گرفت از آن پس برنامه ریزی برای کسبوکار از یک مفهوم ساده به یک علم تبدیل شده کلیه دانشگاهها در زمینه ی برنامهریزی کسب و کار واحدهای درسی ارائه می کنند نرم افزارها و مدلهایی در این زمین خلق شده وکلیهی کسبوکارها مهارت عملیلازم را کسب کردهاند.
تحقیق درباره مطالعه ی مدلهای کسبوکار کارآفرینی پیشرفته نیز نامیده میشود مدل کسبوکار در جایی که کارآفرینی، نباشد وجود نخواهد داشت و به همین دلیل است که روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند و پیشبینی میشود که در فضای کسب و کار جایگاهی برای خود بیابد.
مدلهای کسبوکار موضوعی داغ و به روز
على رغم تکامل تفکر در کسب و کار مدلهای کسبوکار موضوعی داغ است آن همه به یک دلیل سودآوري»«سریع»جمله ای قدیمی هست که میگوید پانزده سال طول میکشد تا بتوان به موفقیت یک شبه رسید یعنی مالک یک کسبوکار بایدبه مدت پانزده سال در گمنامی تلاش کند تا بتواند موفق شود؛ اما امروزه کسب و کارها سریع تر پیش میروند و سودآوری آنها میتواند در عرض یک شب اتفاق بیفتد.
پنجاه سال پیش مؤسس فیس بوک مارک زاکربرگ در دبیرستان مشغول تحصیل بود اکثر افراد هرگز اسمی از گوگل یا آمازون نشنیده بودند و حتی طراحی «اسپنکس»هنوز به ذهن سارا بلیکی نرسیده بود اما امروزه همهی این کارآفرینان میلیاردر شدهاند.
تجارت به صورت جهانی درآمده و با سرعت در حال حرکت است و فرصتهای بهتری را برای کسبوکارهای بهتر فراهم میکند ساده است دیگر به نیازی به تلاشهای شبانه روزی پانزده ساله نیست.
مدل کسبوکار چیست و چرا مهم است؟
یک کسبوکار خیلی سریع میتواند موفق شود شاید بپرسید چطور؟ تنها جواب منطقی داشتن یک مدل کسبوکار عالی است منابع مالی مانند برد در یک لاتاری، هستند در حالی که مدلهای کسب و کار روزبهروز با اهمیت تر میشوند.
خاطر بسپارد مدلهای کسبوکار مُدی زودگذر نیستند یک مدل کسبوکار قوی میتواند به عنوان قلب تپندهی یک کسبوکار قدرتمند عمل کند و کلیدی برای سودآوری کسبوکار باشد. مدلهای کسبوکار پیچیدگیهای یک کسبوکار چند میلیارد دلاری را به یک ماهیت سودآور قابل فهم و ساده تبدیل میکنند.
چه کسانی به مدل کسبوکار نیاز دارند؟
چرا فورا به یک مدل کسبوکار نیاز پیدا میکنیم؟
آیا افرادی که برای قرنها موفق ظاهر شدهاند مدل کسب و کار داشتهاند؟
“سان تزو “تأثیر فراوانی بر تفکرات ناپلئون،گذاشت به طوری که موجب توسعهی مدل وی و دستیابی او به موفقیتهای فراوان شد گفته میشود زمانی که ناپلئون از پایههای اصلی مدل کسبوکار خود دور شد و اقدام به برنامهریزی کرد و هیچ توجهی به ماندگاری و تثبیت نداشت شکست خورد؛ چیزی که سانتزو بسیار به آن تأکید میکرد این مفهوم موجب شد مدیریت به یک هنر سطح بالا ارتقا یابد سانتزو بود که نه تنها داشتن یک برنامهی عالی لازم است بلکه انعطاف پذیری و قابلیت تصمیمگیری در جایی که همه چیز در حال تغییر و حرکت است نیز ضروری است معتقد فرقی نمیکند شما ژنرال ارتش باشید یا صاحب یک ذرت فروشی کوچک چراکه هر سازمانی به مدل کسبوکار نیاز دارد حتی مدارس سازمانهای ،غیر انتفاعی خانوادهها و حتی دولتها نیز مدل کسبوکار دارند. مثالی از نظام سرمایه داری در مقابل سوسیالیسم همان طور که یک مدل کسب و کار بستر عملیاتی یک کسبوکار را تعیین میکند سوسیالیسم و نظام سرمایه داری نیز بست فرهنگی یک جامعه را مشخص میسازند.
البته میتوان گفت که نظام سرمایه داری میتواند مدل کسبوکار موفق تری را برای جامعه فراهم کند تا سوسیالیسم در سطح بعدی نیز جوامع کمونیست با هدف ایدئال گرایی یا بشر دوستی به نظام سرمایه داری روی نمیآورند اما به سمت یک مدل کسبوکار کارآمد برای دولت میروند.به خاطر بسپارید برای اینکه سازمان به حداکثر کارایی خود برسد وجود یک مدل کسبوکار جدید و نوآورانه ضروری است.
آیندهی مدلهای کسب و کار
در چند دهه ی، پیش کسی نمیتوانست تصور کند مدل های کسب و کار خلاقانه ی امروز چگونه خواهند بود. در حال حاضر هم نمیتوان حدس زد این مدلها در آینده چگونه خواهند شد اما در ادامه به تعدادی از این ویژگی ها که به آنها تقریباً اطمینان داریم اشاره میکنیم.
تکامل مدلهای کسبوکار
درست مانند مبحث کار آفرینی که به دلیل افزایش تحقیقات و درک اهمیت آن پیشرفت کرده است مدلهای کسبوکار نیز توسعه خواهند یافت مؤسسات آموزشی تحقیق در خصوص مدلهای کسبوکار را به برنامههای آموزشی خود اضافه میکنند، در نتیجه مدلهای کسب و کار تکامل می یابند. به علاوه همان طور که جامعهی کارآفرینی به ارزش مدلهای کسبوکار پی برده اند افزایش تمرکز در فضای خارج از کلاسها و نظریهها نیز سبب میشود مدلهای کسبوکار با گامهای بلندتری به سمت جلو پیش بروند.
افزایش کالاهای مجازی
شاید به نظر برسد اینترنت همیشه در اطراف ما هست اما باید بدانیم اینترنت هنوز در آغاز راه است مشتریان هنوز مرددند که خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند یا اینکه به بازار بروند. تجارت کالاهای مجازی هنوز در ابتدای راه است. حتی شرکتهای موفقی مانند فیس بوک نیز به منظور افزایش سطح درآمد خود از بیلبوردهای قدیمی و البته، الکترونیکی برای افزایش سطح فروش کالاهای مجازی خود استفاده میکنند مدل های کسبوکار در آینده روشهای خلاقانهای را برای توسعه و فروش کالاهای مجازی خواهند یافت. با دسترسی جهانی میتوان گفت یک کالای مجازی، موفق میتواند در عرض چند روز میلیاردها دلار درآمد به جیب مالکان کسبوکار سرازیر کند. حتی عروسکهای کودکان نیز میتواند به صورت مجازی فروخته شود و درآمدزایی کند.
حفظ مالکیتهای فکری
با رواج فروش کالاهای مجازی و مالکیت های، فکری کارآفرینان باید راههای بهتری برای حفظ سرمایه های با ارزش خود بیابند. دولت ها نیز لزوم محافظت از ایدهها در یک اقتصاد دانش بنیان و سرعت بخشیدن به این فرایند را احساس خواهند کرد. حتی اگر دولت ها از کار آفرینان حمایت نکنند آنها راه هایی برای دسترسی جهان به مالکیتهای فکری قابل فروش خود پیدا خواهند کرد.
اعمال شفافیت
آیا میتوان تصور کرد که شرکت” پست بای” میلیونها دلار صرف تبلیغات محصولات خود شامل تجهیزات الکترونیکی در تلویزیون کند و بعد مشتریان بالقوه(احتمالی)با دیدن این، تبلیغات به جای خرید از آن از طریق اینترنت و وبگاه آمازون همان محصولات را تهیه کنند؟
امروزه اطلاعات به وفور و به راحتی در دسترس همگان قرار میگیرد و این وفور، اطلاعات شفافیت بی نظیری را برای کسب و کارها ایجاد میکند. هر چیزی به سهولت در دسترس قرار میگیرد؛ از حقوق کارکنان گرفته تا هزینه های ،فروش اجاره سودسالیانه و قیمت گذاری رقابتی این شفافیتها باعث تنگ کردن عرصه بر رقبا میشود و بسیاری از مدلهای کسبوکار کوچک را از بین میبرد در آینده مدل های کسب و کار موفق به جای ،نبرد به دنبال یافتن راه هایی برای ایجاد تعادل در شفافیت خواهند بود برای مثال وبگاه آمازون از شفافیت در قیمت گذاری خود سود میبرد در حالی که بست بای از نداشتن شفافیت در این حوزه زیان میبیند این شکل از، شفافیت در مقایسه با آنچه شما در آینده خواهید دید ابتدایی است مدلهای کسب و کار موفق بیشتر از یک پیشنهاد ساده با کمترین قیمت عمل میکنند. این مدلها به جای اینکه فقط پیشنهاد فروش با کمترین قیمت را ارائه کنند وفور اطلاعات را به سود طرفین کسب و کار تحت کنترل خود در می آورند.
قدرت عوامل کارآمد
از آنجا که اطلاعات به سهولت در دسترس مشتریان قرار دارد کارآمدترین عامل در بازار از مزایای بیشتری برخوردار خواهد بود مدلهای کسب و کار علاوه بر ارزان تر بودن باید کارایی بیشتری نسبت به رقبا برای جذب مشتریان بالقوه ی بازار داشته باشند. مدل های کسب و کار ،موفق با تأکید بر نوآوری و نه فقط کاهش هزینه ها کارایی بیشتری خواهند داشت موفقیت آمازون تنها به دلیل فروش محصولات از طریق اینترنت نیست بلکه به این علت است که مدل کسب و کارش از فروشگاههای خرده فروشی در کنار اینترنت استفاده نمیکند. مزیت رقابتی فروشگاه وال مارت در به کارگیری فناوری در دهه ی ۱۹۸۰ ، کاهش هزینه های لجستیک و بازگرداندن ارزش حاصل از این صرفه جویی به خود مشتریان بود این همان مدل کسب و کار وال مارت است.
ادامه دارد
منبع مدل کسب و کار :جیم میوئل هازن
فرم مدل کسب و کار برای کمک طراحی بوم مدل کسب و کار کاملا رایگان
دانلود فرم سوال های بخش های بوم مدل کسب و کار
دانلود فرم بوم مدل کسب و کار
دانلود نمونه بوم مدل کسب و کار
دیدگاهتان را بنویسید