چگونه یک شبکهی هوشمند بسازیم؟
در دنیای کسبوکار کنونی در غیاب داشتن شبکهای فعال و نیرومند به موفقیتهای چشمگیری نایل نخواهد شد؛ ولو این که از امتیازهای رقابتی قابل توجهی بهرمند بوده و پیوسته بتوانید طرحهایتان را با شرایط متغیر همساز و هماهنگ کنید. تمام افراد حرفهای و طراز اول دنیای تجارت، شبکههای را برای اتصال با بازارهای سراسر جهان توسعه دادهاند. بنابراین صرفنظر از این که چقدر مستعد و باهوش بوده و یا از استراتژیهای نیرومندی بخوردارید، اگر تک و تنها دست به عمل بزنید هنگام دادوستد با هر تیم و یا گروه با ضرباتی کوبنده از صحنهی رقابت خارج میشوید.
زندگی را تک روی کاری نیست، و با خودمحوری میانهای ندارد. میتوان چلوهای از این اصل را در تمام جنبههای زندگی مشاهده کرد.
ورزشکار به مربی، کودک به والدین، کارگردان به بازیگر، سیاستمدار به محافظ شخصی و دانشمند به دستیار نیاز دارد.
شما و تیمتان یعنی من (من به توان ما)
برخلاف این که همه میدانیم یک دست صدا ندارد و هیچ کاری به تنهایی انجام نمیشود. هنگام توجه به هر ماجرا تنها قهرمان آن را توجه قرار داده و تمام افراد و عواملی را که در راه قهرمانی را برای او همواره کردهاند نادیده میانگاریم. اگر شما از بعضی افراد بپرسید چگونه شرکتی مانند جنرال الکتریک به موفقیتی چشمگیر و کم نظیر دست یافت، احتمالا خواهید شنید جک ولش در سایه ستختکوشی، پشتکار و عزم راسخ جنرال الکتریک را بنیان نهاد و تحولی شگرف در صنعت و تکنولوژی پدید آورد و هیچ کس به افراد که او را در این راه پر پیچ خم یاری و حمایت کردند اشاره نمیکند. بیانی دیگر بیشتر اظهارنظرها به یک فرد خاص و یا (من) معطوف است و کلمه (ما) به ندرت در عبارت و اشارات دیده میشود.
ضرب المثلی معروف میگوید: «یک سیب گندیده تمام سیبهای مجاورش را گندیده میکند» یا به قولی بُز گر گله را گَر میکند. تحقیقات نشان میدهد که در نیای کسب و تجارت نیز عملکرد ضعیف و نارسای یکی از اعضا بر عملکرد جمعی آن مجموعه تاثیر قابل ملاحضهایی دارد. بلعکس استعدادها و قابلیتهای هر فرد ممکن است برای پیشبرد اهداف یک تیم کافی نباشد اما به طور قطع در این راستا ضروری است.بنابراین در هر کچا که کار میکنید و در هر موقعیتی که بدان اشتغال دارید موفقیت شغلیتان از تلاش و استعداد شما و سایر اعضای تیمتان تاثیر میپذیرد. فرمول من (ما) بر این نکته دلالت دارد که توانایی هر فرد با کمک و همیاری سایر اعضای تیم به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکند. با این حساب در هر تیمی یک یه علاوه یک برابر است با سه و یا بیشتر.
اهمیت محیط : چگونگی برقراری ارتباط در محیط کار
ما هر روز به گونهای مختلف با یکدیگر در ارتباطیم تا اندیشهها، احساسات و تمایلان را با دیگر قسمت کنیم. میتوانیم صرفاٌ با اشخاص محیط پیرامونمان در ارتباط باشیم و یا از طریق تلفن و سایر امکانات از راه دور با افراد تماس بگیریم. ارتباط ما ممکن است طولانی و یا کوتاه مدت باشد؛ میتواند صرفا عاطفی و تماس با اعضای خانواده، دوستان و آشنایان دور و نزدیک بوده و یا کاملاٌ حرفهای و در تعانل با همکاران، رؤسا، مشتریان و غیره باشد. شما با بعضی افراد از سر عشق و علاقه و احترام و یا ضرورت ارتباط برقرار میکنید و در تماس با برخی دیگر نقش و یا مسئولیت خاصی به عهد دارید.
ارتباط درست برقرار کنید
در ذهن فردی را به تصویر بکشید که مدام در حال جنبوجوش و غلیان و هیجان است. تند حرف میزند، در تمام جلسات، گروهها، سمینارها و کلاٌ هر جمعی که به نوعی با کارش مرتبط باشد جضور مییابد. در هر محفل با شیرین زبانی، مهربانی و مَشرب خوش باب سخن را میکشاید، و میکوشد به نحوی دایرهی دوستان، آشنایان، همقطاران و متحدانش را بسط و توسعه دهد.
در گذشته شبکهسازان با گفتار شیرین و دلچسپ فرد متقابل را تحت سیطره و نفوذ خود درآورده و احساسات و اعمال وی را در جهت نقطه نظرهای خود هدایت میکردند. دقت آنان صرفا به مزایا و منافع خودشان معطوف بود و برای خدمت دیگران و تامین خشنودی و رضایتمندی آنان ارج و اهمیت فراوان قایل نبودند، امروز ارتباط سازان بدون کمترین چشمداشت و اندکی توقع نخست در جهت تامین نیازهای دیگران فعالیت و جنبو جوش میکنند. اعتقاد دارند که کمک و همیاری به فرایند رشد و ژرف و پرمعنا بدل شده و در زمان مناسب پاداش خود را میگیرد.
شبکهسازان به کمّیت بیشتر از کیفیت بها میدهند. از این رو پیوسته برای جذب افراد بیشتر، ولو رابطههای درجهدو، و سه کوشش میکنند. در صورتی که ارتباط سازان کیفیت و اثر بخشی آشناییها را مدّنظر دارند و برای این منظور ارتباطشان را به گروههای مختلف طبقهبندی کرده و برای هر یک اولویت خاصی قایل هستند.
شبکه سازان برای ملاقات با افراد جدید به تاکتیکهای خاصی متوسل میشوند. برای مثال میکوشد در هر ضیافتی نُقل مجلس شده و نظرها را به سوی خود جلب کنند و یا با یک تماس تلفنی کوتاه مدت با فردی مهم و سرشناس در حرفهشانداز نقطه نظرهای او در جهت پیشبرد اهدافشان سود ببرند. در صوتی که ارتباط سازان ذهنشان را بر روابط کنونیشان در شبکه اجتماعی خویش متمرکز کرده و پیوسته درصدند که از طریق آشنایان کنونیشان در شبکه آشنایان جدیدی پیدا کنند.
رابطهسازی درست در دنیای کسبوکار به ملاقات دختر و پسر برای انتخاب همسر شباهت دارد هنگام تصمیمگیری برای برقراری رابطه کاری با هرکس نیز باید از زوایای مختلف و جهات گوناگون او را ارزیابی کنید: آیا او را دوست دارید؟ آیا او میتواند شما را در پیشبرد اهدافتان و دستیابی به آمال و آرزوهایتان حمایت کند؟ آیا او فردی انعطافپذیر است و قادر است به اقتضای ضرورت شما را برای تطبیق و هماهنگی با برنامههایتان یاری کند؟ و درست مانند مراحل انتخاب همسر شما باید همواره چشمانداز بلندمدت را کانون توجه قرار دهید.
نخست همدلی کنید
هرکسی از پشت عینک مخصوص خودش به همه چیز مینگرد و دربارهی هر چیزی پس از گذراندن آن از صافی ویژهی خودش فکر میکند. بر این اساس برای برقراری رابطهی اساسی با هر فرد نخست باید دنیا را ازدریچهی چشم او ببینید یعنی از نقاط ضعف، حساسیتها و گرایشهایش به خوبی آگاهی شده و بدانید چه ارزشهایی برایش مهم است. و به چه مواردی ابداٌ توجه ندارد.
دامه دارد
دیدگاهتان را بنویسید