چگونه مزیت رقابتی بیافرینیم؟
فرصت اعم از شغلی و تحصیلی و غیره خواهان زیادی دارد و هر چه امتیازات شما نسبت به رقبایتان بیشتر باشد، احتمال تصاحب آن فرصتها توسط شما بیشتر است. بهعلاوه دوام و بقاء یک کارآفرین مستلزم برتری از رقباست.
در هر کاری همزمان چند شرکت برای فروش بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند و شرکتی در این رهگذر موفق است که با ایجاد بیشترین انگیزه در مشتری او را متقاعد کند که کالا ویا خدماتی را که میستاند نسبت به سایر شرکتها مقرون به صرفهتر است.
در این دنیای پرهیاهو و درهم برهم، مشتریان به خطر کار و مشغله فراوان با کمبود وقت مواجهاند. به همین دلیل اگر کالای شرکتی به طرز چشمگیری نسبت به رقیبش متقاوت نباشد به سرعت از نظرها دور مانده و جلوه و جلایش را از دست میدهد.
نایسی دوبلین مدیر عامل شرکت دوسامتینگ میگوید: «مادام که کالای شما ممتاز، منحصر به فرد، سریع، بهتر و یا ارزان نباشد نمیتواند نظر کسی را جلب کند. کارآفرینان خوب و پربازده محصولاتی را تولید میکنند که نسبت به کالاهای رقیب تفاوت قابل ملاحظهای دارد. آنها به سهولت میتوانند این عبارت را کامل کنند: مشتریان به خاطر …. اجناس ما را به شرکتهای رقیب
.ترجیح میدهند
ذکر مثال زیر موضوع را روشن تر میکند:
در سال 1999 زاپوس به عنوان یک سایت خرده فروشی آنلاین کفش آغاز به کار کرد. مشتریان از طریق این سایت، مدل و اندازه کفش را انتخاب و در مدتی کوتاهی و به طر جالب و فوقالعاده آن را دریافت میکنند. امتیاز رقابیتی شرکت زاپوس این است که این شرکت برخلاف سایر فروشگاهها آنلاین نظیر شوبای و آنلاین شوز که 30 روز برای بازگرداندن کالای فروخته شده وقت گذاشتهاند، امکان عودت کالا را یکساله تعیین کرده و از طریق برتری ویژهای به کالای خود بخشیده است. اما برتری زاپوس تنها به این ویژگی محدود نیست.
در حالی که رقبایش نظیر ال. ال. بین و جی کرو انتظار دارند مشتری خودش هزینهی پست بازگردان کالای خریداری شده بپردازد، زاپوس بدون هیچ پرسجو هزینه پست کالای برگشتی را به طور کامل متقبل میشود .
زاپوس بر خلاف سایر شرکتها صدای ضبط شدهای نمیشنوید و یا برای تماس منشی انتظار نمی کشید. خلاصه این شرکت شریطی فراهم کرده تا مشتری کمترین زحمت و یا دغدغهای نداشته باشند. در واقع زاپوس مروح فرهنگ مشتری مداری است که تاکید میکند: «مشتری در فضای شرکت ارباب و سالار است و کارکنان، اعم از بالادست و فرودست، رعیت او هستند.»
سرویس دهی فوق العادهاش مشتریان ترجیح میهند زاپوس را انتخاب کنند.
تردیدی نیست که شما با یک فروشگاه آنلاین کفش تفاوت دارید. زیرا استعدادها مستلزم رقابتی تنگاتنگ و طاقتفرساست.
امتیاز رقابتی پایه و شالودهی تمام استراتژیهای شغلی محسوب میشود. چرا که یاریتان میکند به این پرسش کلاسیک پاسخ دهید: «من باید با زندگیام چه کنم؟» با اتکا به امتیاز رقابیت در مییابید که چگونه روی خودتان سرمایهگذاری و کدامیک از فرصتها شغلی را دنبال کنید. از آنجایی که این عوامل در گذر زمان تغییر میکند، ارزیابی مزیت رقابتی فرآیندی مستمر و مداوم است.
دیدگاهتان را بنویسید