چگونه یک مدل کسبوکار شما را از بقیه رقبا متمایز میکند
شفافترین مزیت مدل کسبوکار این هست که میتواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود و کاری که انجام می دهید را بهتر درک کنید. این درک در هنگام تصمیم گیری در مورد کسبوکار شما بسیار مهم است، مانند اینکه چه محصولات یا خدماتی را ارائه دهید، چگونه آنها را قیمت گذاری کنید و چگونه آنها را بازاریابی کنید.
مدل کسبوکار هستهی اصلی توانمندی کسبوکار در سودآوری است. بسیاری ازعواملی که شما را متمایز میکند مستقیماً به مدل کسب و کارتان بستگی دارد برای مثال وال مارت و تارگت هر دو محصولات یکسانی را به مشتریان ارائه میکنند اما مدل کسبوکار آنها کاملاً با یکدیگر فرق دارد.
شرکت تارگت
شرکت تارگت در سال 2011 تاسیس شد. تارگت شرکتی فعال در عرصه خرده فروشی است. این شرکت آمریکایی که شعبه مرکزی آن، در مینیاپولیس، مین هسوتا قرار دارد. پس از والمارت، بهعنوان دومین شرکت بزرگ خرده فروشی در ایالات متحده است. شرکت تارگت در سال ۲۰۱۲ در فهرست فورچون ۵۰۰، در رتبه ٣٨ از بزرگترین شرکتهای مستقر در ایالات متحده قرار گرفت. بخشی از سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک معامله میگردد، که به عنوان جزئی از شاخص اس اند پی ۵۰۰ محسوب میشود.
فروشگاه زنجیرهایی
فروشگاه زنجیرهای والمارت (Walmart) با درآمد خالص بیش از ۵۵۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ که ۳۴۱ میلیارد دلار آن فقط از ایالات متحده بود، قطعا یکی از بزرگترین خرده فروشان در سراسر جهان است.
والمارت یک شرکت سوپرمارکت چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
این شرکت زنجیرهای از سوپرمارکتها، خواربارفروشیها و فروشگاههای تخفیفدار را اداره میکند و از نظر فروش، بزرگترین شرکت جهان است.
هسته برهمیشه سته ی مرکزی مدل کسبوکار وال مارت بر همیشه قیمت “پایین تاکید” میکند.
به همین منظور وال مارت باید هزینههایش را در تمامی زمینه ها کاهش دهد:
کاهش هزینهی کارکنان؛
کاهش هزینهی بیمه سلامت؛
کاهش هزینههای املاک و مستغلات؛
کاهش هزینههای خرید از طریق محصولات سفارشی یا چانه زدن با تأمین کنندگان برای انجام دادن بهترین معامله؛
کاهش هزینهها با کارآمد کردن لجستیک.
مدل کسبوکار وال مارت هزینهها را کاهش میدهد و شرکت علاقه مند است محصولاتی با کمترین هزینه ارائه دهد که تمامی جوانب عملیاتی را شامل میشود از آنجایی که زنجیره بر کمترین هزینهها تمرکز میکند فروشگاههای آن نمیتواندخیلی به روز یا به اندازه ی رقیب آن تارگت جذاب و محصولاتش به اندازه ی آنچه در فروشگاههای تارگت وجود دارد مطابق مد روز باشد همچنین وال مارت هزینهی دستمزد کارکنانش را نیز نسبت به تارگت کاهش داده است تصمیمات مبتنی بر مدل کسب و کار ،شرکت هزینه ها را به صورت مطلق پایین نگه داشته اما این مسئله باعث بروز مشکلاتی در قسمت نیروی انسانی این شرکت از جمله تشکیل اتحادیههاپرونده های حقوقی و تبلیغات منفی نیز شده است مدل کسبوکار وال مارت همیشه پایین نگه داشتن هزینه ها را در اولویت قرار میدهد.
از طرف دیگر مدل کسب و کار انتخابی تارگت بر ارزان و در عین حال شیک بودن متمرکز دارد ،تارگت انرژی سازمانی خود را صرف یافتن کالاهای به روزی میکند که قیمت بالایی .ندارند البته تارگت باید دائماً قیمت خود را رقابتی نگه دارد اما در عین حال نیاز نیست در تمامی جنبهها هزینهها را کاهش دهد تارگت همان پولی را که وال مارت با انجام حجم زیادی از معاملات به دست میآورد با دریافت سود به ازای هر کالا کسب میکند.
درست مانند وال مارت و تارگت مدل کسبوکار شما نیز سبب تمایز شما از دیگر رقبا میشود هرچه مدل کسب و کارتان قوی تر،باشد توانایی تان در تداوم سودآوری بیشتر خواهد بود.
با این مثال بالا توانستید دید کلی درباره مدل کسبوکار و اینکه چگونه باعـث تمایز شما می شود نسبت به رقبا شما
دیدگاهتان را بنویسید