مقایسه مدل کسبوکار و طرح کسبوکار
یه روز در جمع مدیران در کافه رستوران بلخ بودیم درباره مدل کسبو کار صحبت میکردیم یه چیزی متوجه شدم این بود که تعداد زیادی شون فکر میکردن که مدل کسبوکار و طرح کسب و کار یکی هستند و مفهوم یکسانی دارند. تصمیم گرفتم این محتوا آماده کنم که تفاوت این مدل کسبوکار وطرح کسبوکار مشخص بشه
اگر آرزوی کارآفرین شدن را دارید، به این معنی است که از قبل ایده هایی در ذهن دارید. دانستن تفاوت بین مدل کسب و کار و طرح کسب و کار به شما کمک خواهد کرد. هر کدام کاربرد خاص خود را دارند، بنابراین درک آنها مهم است.
مدل کسب و کار در حقیقت همان مفهوم اصلی ای است که طرح کسب و کار بر پایهی آن ساخته میشود، بنابراین مدل کسب و کار شما بخش قابل توجهی از طرح کسب و کارتان را میسازد در پروژه های بلندمدت مالی و جزئیات ،عملیاتی به طرح کسب و کار بیشتر از مدل کسب و کار توجه میشود بدون یک مدل کسب و کار منسجم این پروژهها و جزئیات ناقص خواهد بود. این مبحث نقاط قوت و ضعف طرحهای کسب و کار را بیان میکند و انسجام تمامی اجزای یک مدل کسب و کار را برای یک طرح کسبوکار عالی پیشنهاد میدهد شما میتوانید از طرح مدل کسب و کار به منظور پیش بینی دقیقتر موفقیت کسب و کارتان استفاده کنید تا اینکه فقط به یک طرح کسب و کار بسنده کنید.
یک کسب و کار دارند اما هیچ کدام از این حوزهها موجب ایجاد یک کسب و کار خوب نمیشوند در ،عوض این بخشها یک کسب و کار خوب را حفظ و صیانت میکنند برای ایجاد یک کسب و کار ،خوب به یک مدل خوب نیاز دارید باره مارک ،زاکربرگ مؤسس فیس بوک در برنامه خبری Business Insider اعلام کرد که فیس بوک در ابتدا طرح کسب و کار نداشت. او همچنین بیان کرد یک استارتاپ نه تنها زمانی برای نوشتن یک طرح کسب و کار ،ندارد بلکه به آن نیاز هم ندارد البته نباید این صحبتهای زاکربرگ را تنها به منظور کوتاه تر کردن فرایند برنامه ریزی درنظر بگیرید فیس بوک یک مدل کسب و کار بسیار عالی دارد که موجب موفقیتهایش در بازار شده است بنابراین زاکربرگ باید جملهی خود را این گونه اصلاح کند اگر کسب و کارتان فروش خوبی دارد و موفق است یا به عبارت دیگر اگر شما یک مدل کسب و کار خوب ،دارید که سبب بهبود کارتان میشود در حقیقت دیگر نیازی به یک طرح کسب و کار نخواهید داشت
طرح کسب و کار همه چیز را پوشش نمیدهد
پیش از این اکثر کارآفرینان میدانستند که برای موفقیت نیاز به یک طرح کسب و کار جامع دارند آنها این را میدانستند و به همین خاطر اولین قدمشان در تأسیس یک کسب و کار ارائه طرح کسب و کار به یک سرمایه گذار یا مؤسسه ی بانکی .بود بانکداران معمولاً به طرحهای کسب و کار علاقه مندند به این علت که میتوانند به طور مختصر با عملیات اجرایی آشنا شوند و اقدامات درست مالی را شناسایی کنند
علاوه بر این مؤسسات بانکی و سرمایه گذاران عاشق اعداد و ارقام اند اعداد شفاف و روشن هستند و به صورت ضمنی سبب ایجاد مزیت رقابتی و ترویج برند میشوند اعداد ملموساند و مؤسسات بانکی نیز عموماً از نسبتهای مالی استفاده تحلیلهای پیچیده ای روی اعداد انجام میدهند بزرگ بودن اعداد و توجیه داشتن آن سبب اطمینان خاطر مؤسسات بانکی از سرمایه گذاریشان میشود
متأسفانه هر کسی که بیش از ده طرح کسب و کار را خوانده است میداند که بسیاری از آنها چیزی بیشتر از تصورات و حدسهای پادرهوا نیست یک طرح کسب و کار معمولا به وجود یک مدل کسب و کار قوی نیازمند است. اگر مدل کسب و کار ناقص،باشد برنامه عملیاتی و بازاریابی در طرح کسب و کار نیز بی معنا خواهد بود.
داشتن یک طرح کسب و کار بد یا حتی نداشتن ،آن دلیلی برای شکست کسب و کار شما نخواهد بود. در تحقیقاتی که برای نگارش کتاب Hearts marts, Guts, and Luck صورت گرفت تیم نویسندگان انتونی کی تیجان با صدها کارآفرین موفق مصاحبه کرد و راز موفقیت کسب و کارشان را از آنها پرسید تیم اجرایی یافتههای بسیار جالبی به دست آورد آنها دریافتند که ۷۰ درصد کارآفرینانی که با موفقیت از کسب و کار خود جدا شدهاند کسب و کار خود را به دیگران (فروختند هرگز با یک طرح کسب و کارشروع نکرده اند.
در حقیقت کارآفرینان کار خود را با چیزی که تی جان از آن با عنوان «قلب» در کتاب خود نام برده است شروع کردند این افراد به یک قطعه کاغذ یا یک برنامهی دقیق تکیه نکردند و در واقع با یک حس مسئولیت پذیری نسبت به چشم انداز(ویژن) مورد نظر و اجرایی کردن ،آن کسب و کار خود را آغاز کردند. بی تردید شفافیتدر هدف و اشتیاق و علاقه ی آنها مهمتر از صرف وقت برای نوشتن ایدههایشان بوده است.
تفاوت در اهداف تدوین طرح کسب و کار با مدل کسب و کار
شاید بتوان گفت اصلیترین تفاوت این دو سند، هدف آنهاست. هدف از تدوین طرح کسب و کا، معمولا ارائه مستنداتی به سرمایهگذار است. اطلاعاتی در مورد تاریخچه کسب و کار و دستاوردهای آن، و همچنین پیشبینیهایی برای آینده کسب و کار.
این در حالیست که مدل کسب و کار، نحوه خلق، کسب و ارائه ارزش را نشان میدهد. در نتجیه تفاوتهای اساسی با طرح کسب و کار دارد. این سند نیز معمولا در جلسه جذب سرمایه، به صورت شفاهی به سرمایهگذار ارائه میشود.
تکمیل یک طرح کسب و کار
یک طرح کسب و کار عالی نمیتواند با یک مدل کسب و کار ناقص همراه شود.به این فکر نکنید که طرح کسب و کار شما به عنوان در برگیرندهی تمامی مفاهیم چشم انداز ،سازمانی برنامه ریزی ،بازاریابی استراتژی عملکردی و برنامه ریزی مالی اهمیت دارد بلکه اهمیت آن صرفاً در قابلیت اجرایی کردن مدل کسب و کار نهفته است طرح کسب و کار شما به یک سرمایه گذار فرضی نشان میدهد که چگونه مدل
کسب و کارتان به لحاظ عملیاتی مدیریتی و مالی قابلیت اجرایی شدن دارد
بسیاری از طرحهای کسب و کار به جای نشان دادن چرایی اجرای یک مدل کسب و کار چگونگی اجرا را به تصویر میکشند به منظور ایجاد کسب و کاری ،موفق شما به یک مدل کسب و کار جامع و همچنین یک طرح کسب و کار خوب نیازمندید.
همهی فعالان کسب و کارها مدلهای کسب و کار ناقصی را دیده اند که در نهایت به شکست آن کسب و کار منجر شده .است از طرف ،دیگر تلاش در راستای نامگذاری یک کسب و کار با استفاده از مدل کسب و کار نیز به شکست خواهد انجامید در ،حقیقت شما احتمالاً مالک یک کسب و کار کاملا موفق را میشناسید که هرگز یک طرح کسب و کار نداشته و کاملاً بی قاعده رفتار کرده و حتی دوران دبیرستان خود را نیز
به پایان نرسانیده یا حتی سخت کار نکرده .است شما چگونه موفقیت او را توجیه میکنید؟ ساده ،است او یک مدل کسب و کار خوب داشته است.
مثال از طرح کسبوکار و مدل کسبوکار
یک سال ،پیش با مرد جوان جاه طلبی ملاقات کردم که رؤیای ساخت شرکت شیرینی پزی در سر داشت دوستان او به شیرینیهایی که میپخت بسیار علاقه داشتند و به او پیشنهاد داده بودند یک طرح کسبوکار برای راه اندازی شرکت شیرینی پزی خود بنویسد این مرد جوان فهرستی از مشاوران را برای نوشتن طرح کسب و کار خود تهیه کرده و در نهایت با همکاری آنها توانسته بود یک طرح کسب و کار حرفهای وعالی خلق کند.
زمانی که این مرد جوان طرح کسب و کارش را به من نشان داد و چشم انداز شرکت خود را توضیح میداد نگران شدم. او هیچ فکری برای مدل کسب و کار خود نکرده بود و شیرینیهایش هیچ وجه تمایزی با دیگر رقبا نداشت و تنها تفاوت آن در پختن شیرینی هایش بود بدون یک مدل کسب و کار خوب هیچ طرح کسب و کاری نمیتواندموجب موفقیت شما شود.
او میتوانست با یک مدل کسب و کار خوب تمایز زیادی با دیگر رقبای خود پیدا کند یا با تأسیس یک شرکت خاص مانند شرکت پخت شیرینیهای بسیار ،کوچک شیرینی های ،فلفلی شیرینیهای بدون شکر یا گلوتن و حتی شیرینیهای بن و چری نام خود را بر سر زبانها بیندازد او همچنین میتوانست از یک توزیع کنندهی ویژه مانند شرکت پیک دو چرخه ای و کامیونهای سیار مواد غذایی استفاده کند هر مدل کسبوکار دیگری میتواند از داشتن چشم انداز شیرینیهای شکلاتی ما در مقایسه با دیگران بهترین طعم را دارد بهتر باشد.
باهم به این موضوع پی بردیم که چقدر مهم مدل کسبوکار و برتری داره نسبت به طرح کسبوکار در صورت طرح کسبوکار نداشته باشید اگر مدل کسبوکار داشته باشید که چارچوب اصلی عرضه محصول یا خدمت درآمد یا سودآوری و ثبات داشتن پوشش میده که هسته اصلی یک کسبوکار ستون فقرات یک کسبوکار هست
ماجرای مدل کسبوکار از کجا شروع شد
بهتون پیشنهاد میدم اگر نداری طرح کسبوکار نداری حتما یه مدل کسبوکار برای خودتون آمادی کنید چون فرمول سودآوری شماست
منبع :مدل کسبوکار
نویسنده: جیم میوئل هازن
دیدگاهتان را بنویسید