بازاریابی با کدهای QR
بازاریابی با کدهای QR
کدهای QR (پاسخ سریع) از دهه 1990 وجود داشته است. فناوری از آن زمان تاکنون تغییر نکرده است. اما در دنیای گوشیهای هوشمند و اتصال 5G، بالاخره استفاده از آنها آغاز شد. کدهای QR نقش برجستهای در واکنشهای دولتها به همهگیری کووید-۱۹ نیز ایفا کردهاند و آنها را به جریان اصلی تبدیل کردهاند.
اکنون زمان مناسبی برای برندها برای استفاده از کدهای QR برای بازاریابی دیجیتال است .
پس کدهای QR چگونه کار می کنند؟ چرا آنها از سال 2022 پرواز کرده اند؟ چگونه می توانید خود را ایجاد کنید؟ و امروزه برندها چگونه از آنها استفاده می کنند؟
کدهای QR در بازاریابی: یک تاریخچه کوتاه
کدهای QR در سال 1994 توسط یک شرکت خودروسازی ژاپنی به نام Denso Wave با هدف ردیابی خودروها در حین تولید اختراع شد. طراحی متمایز آنها از مهره های سیاه و سفید در بازی تخته Go الهام گرفته شده است.
الگوی مربع ها و فضای سفید (که به عنوان “منطقه آرام” شناخته می شود) در هر کد QR منحصر به فرد است، بنابراین می توان آن را به یک قطعه داده آنلاین گره زد. کدها همچنین می توانند از همه جهات خوانده شوند، به این معنی که کاربر می تواند به سرعت آن را با استفاده از گوشی هوشمند خود اسکن کرده و در عرض چند ثانیه در صفحه وب مورد نظر فرود بیاید.
به عنوان مثال، یک رستوران می تواند URL منوی خود را به یک کد QR تبدیل کند. هنگامی که مشتری کد را اسکن می کند، می تواند مستقیماً به صفحه منو هدایت شود.
یک بارکد استاندارد، مانند آنهایی که روی محصولات بسته بندی شده در سوپرمارکت ها وجود دارد، حاوی داده ها به صورت افقی است اما نه عمودی.
در یک کد QR، داده ها در هر دو ردیف و ستون رمزگذاری می شوند و می توانند توسط یک اسکنر رمزگشایی شوند. امروزه این اسکنرها در گوشی های هوشمند تعبیه شده اند.
قبل از همهگیری کووید-19، این حس وجود داشت که کدهای QR نتوانستهاند به پتانسیل خود دست یابند. آنها مزایای آشکاری داشتند: ایجاد کدهای QR ارزان هستند، در وقت مشتریان صرفه جویی می کنند و شرکت ها می توانند محبوبیت آنها را دنبال کنند. با این حال، این مزایا برای تشویق مردم به اتخاذ یک رفتار جدید کافی نبود.
با این حال، همه گیری کووید-19 کدهای QR را به مرکز گفتمان عمومی آورده است. همانطور که این نمودار نشان می دهد، کدهای QR بالاخره لحظه خود را می گذرانند:
یک نظرسنجی MobileIron نشان داد که 83٪ از مصرف کنندگان آمریکایی حداقل یک بار یک کد QR را اسکن کرده اند و 72٪ از مردم یک کد QR را در یک ماه گذشته اسکن کرده اند.
ایجاد این کدها برای هر کسی بسیار ساده است.
خدمات رایگانی مانند QR Code Generator و Wix QR Code Creator وجود دارد، اگرچه مارکهای بزرگتر معمولاً خدمات پولی مانند Beaconstac را انتخاب میکنند.
کدهای QR به وضوح برای شرکت ها کاربرد کاربردی دارند. آنها می توانند تعدادی از مراحل را در سفر کاربر قطع کنند و مشتریان را مستقیماً به سمت اطلاعات صحیح هدایت کنند.
اما آیا راه های خلاقانه تری برای استفاده از این قالب وجود دارد؟
نمونه هایی از بازاریابی کد QR
1. Coinbase: سادگی چشم نواز
تبلیغات Super Bowl یک تجارت بزرگ است. برندها دهها میلیون دلار برای یک فرصت تبلیغاتی کوتاه خرج میکنند، بنابراین میخواهند بیشترین بهره را از سرمایهگذاری ببرند.
به طور معمول، این بدان معناست که برندها به دنبال حضور افراد مشهور و تولیدات گران قیمت هستند، همانطور که در برخی از بهترین تبلیغات Super Bowl دیده می شود.
Coinbase با نمایش چیزی بیش از یک کد QR قوی در تبلیغات Super Bowl LVI خود، این حکمت را بر سر خود آورد.
کاربران می توانند در صورت ثبت نام در حساب Coinbase، کد را اسکن کنند تا به 15 دلار بیت کوین رایگان دسترسی پیدا کنند.
این شرکت این کمپین بازاریابی کد QR را در کانال های رسانه های اجتماعی خود دنبال کرد تا زمینه را به تبلیغات مینیمالیستی Super Bowl اضافه کند.
تخمین زده می شود که این اسلات 60 ثانیه ای 13 میلیون دلار برای کوین بیس هزینه داشته باشد.
اما اگر هدف اصلی کوین بیس جلب توجه بود، مطمئناً موفق شد. اپلیکیشن Coinbase به دلیل افزایش شدید ترافیک، بلافاصله پس از پخش آگهی از کار افتاد.
چرا کمپین کوین بیس کار کرد؟
این یک باور کلاسیک در مورد تبلیغات است که برندها باید برخلاف غلات حرکت کنند. زمانی که هر شرکتی هدفون مشکی داشت، اپل هدفون های سفید را معرفی کرد. اگر بقیه در حال ترسیم «X» هستند، یک «O» بکشید.
خرج کردن 13 میلیون دلار برای یک اسلات تبلیغاتی 60 ثانیهای و سپس پر کردن آن با یک کد QR بیمعنی است. دقیقاً به همین دلیل است که کار می کند. کدهای QR در حال حاضر در همه جا وجود دارند، بنابراین منطقی است که یکی را به ستاره نمایش تبدیل کنیم.
این پیشنهاد نیز ساده و قانع کننده است. مشتری را جذب می کند و سپس به آنها دلیل واضحی برای ثبت نام در یک حساب کاربری می دهد.
2. آدیداس: کدهای QR با موقعیت جغرافیایی
زمانی که آدیداس سری جدید Pulseboost HD را عرضه کرد، یک کد QR به زبان کفش ورزشی اضافه کرد. هنگامی که کاربران کد را اسکن می کنند، آنها را به لیست پخش Spotify می برد که حاوی موسیقی بر اساس مکان فعلی آنها است. آدیداس با Spotify همکاری کرد تا مجموعه ای از لیست های پخش را برای شهرهای مختلف مختلف تهیه کند و از آن زمان همکاری خود را برای افزودن کدهای QR به تی شرت ها و هودی ها گسترش داده است. دامنه لیست های پخش نیز همچنان در حال رشد است.
افزودن داده های موقعیت جغرافیایی نشان می دهد که کدهای QR فقط دروازه های مستقل به یک URL نیستند. هنگامی که آنها با داده های دیگر ترکیب شوند، می توانند کاربران را به محتوای شخصی تر هدایت کنند.
چرا کمپین آدیداس کار می کند؟
نیازهای لحظه ای کاربر را در نظر می گیرد. وقتی در حال اجرا هستید، پیمایش در یک برنامه برای یافتن لیست پخش مناسب دشوار است. با استفاده از این کد QR، کاربر مستقیماً به سمت مجموعه ای شاد از موسیقی شهر یا شهر خود هدایت می شود. (البته احتمالاً کاربر برای اسکن کد برای مدت کوتاهی از اجرای برنامه خودداری می کند.)
این برای آدیداس نیز بسیار عالی است، زیرا ارتباط با مشتری را از طریق مشارکت Spotify تقویت می کند.
3. Louis Vuitton: Creative QR Collaboration
لویی ویتون با تاکاشی موراکامی همکاری کرد تا طیف وسیعی از کدهای QR سفارشی را به سبک متمایز هنرمند ایجاد کند. این کمپین که در ژاپن اجرا شد، از مشتریان دعوت کرد تا کد را اسکن کرده و از سری کیفهای دستی جدید که توسط موراکامی و لویی ویتون طراحی شده است، بازدید کنند.
چرا کمپین کار می کند؟
این فرمت شناخته شده (و از نظر زیبایی شناختی، نسبتاً خسته) کد QR را می گیرد و آن را به روشی کاملاً جدید زنده می کند. طرح های موراکامی فورا قابل تشخیص هستند، اما در این زمینه غیرمنتظره هستند.
این طراحی همچنین به خوبی با همکاری کیف دستی جدید مرتبط است، بنابراین کاربران با ورود به سایت Louis Vuitton، ایده خوبی از آنچه باید انتظار داشته باشند، خواهند داشت.
4. Lacoste: ارتباط تلویزیون و تجارت الکترونیک
طبق یک نظرسنجی در سال 2021 ، 36٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده قبلاً از کدهای QR به عنوان روش پرداخت استفاده کرده اند و 53٪ گفته اند که از کدهای QR به عنوان روش پرداخت در آینده استفاده خواهند کرد. این منطقی است: کدهای QR به کاربران این امکان را می دهند که از خواستن یک محصول به داشتن آن جهشی بی دردسر داشته باشند.
Lacoste درک این پتانسیل را قبلاً در سال 2019 نشان داد، زمانی که یک کد QR را در طول مسابقات تنیس آزاد فرانسه در آن سال به تبلیغات خود اضافه کرد.
این شرکت سرمایه گذاری زیادی روی حمایت های مالی بازیکنان خود انجام می دهد، به این امید که بینندگان بخواهند سبک قهرمانان خود را تکرار کنند. در این مثال، Lacoste یک کد QR را درست در کنار نواک جوکوویچ قرار میدهد و از کاربران دعوت میکند تا مجموعه روی صفحه نمایش او را اسکن و خرید کنند.
کسب و کارهای دیگر نیز از این روند پیروی کرده اند. داروخانههای CVS در ایالات متحده شروع به استفاده از کدهای QR برای پرداخت کردهاند و باید انتظار داشته باشیم که برندهای مد بیشتری این گزینه را به جریانهای زنده رسانههای اجتماعی خود اضافه کنند. هنوز اصطکاک در فرآیند پرداخت آنلاین وجود دارد. کدهای QR می توانند این را به طور قابل توجهی ساده کنند.
چرا کمپین Lacoste کار می کند؟
این کد QR در زمانی که به طور بالقوه قصد خرید بالایی دارد به کاربر می رسد. دستورالعمل های واضحی دارد و کد مسیر خرید را آسان می کند. Lacoste دریافته است که کدهای QR می توانند به طور مؤثری بین دنیای آفلاین و آنلاین پل بزنند.
5. دیزل: اسکن برای احراز هویت
برای برند مد DIESEL، شلوار جین تقلبی یک مشکل بزرگ است. اغلب متوجه میشود که جعلکنندگان بازار را با نسخههای جعلی محصولات خود پر میکنند و ارزش و شهرت برند را کاهش میدهند.
کدهای QR راه حلی زیبا برای این چالش ارائه می دهند. DIESEL کدهای QR را به شلوار جین خود اضافه می کند و کاربر را به یک رکورد تأیید شده از منبع محصول می برد. این یک نشانگر معتبر از اعتبار است و هر جفت دارای یک کد منحصر به فرد است، بنابراین نمی توان آنها را کپی کرد.
شلوار جین تقلبی همچنان یک مشکل است، اما نسخه های تقلبی دیگر نمی توانند ادعا کنند که واقعی هستند.
کدهای QR برای احراز هویت در بسیاری از صنایع دیگر نیز استفاده می شوند. Prooftag کدهای QR را به بطری های شراب خوب و مشروبات الکلی اضافه می کند و به کاربر این امکان را می دهد که منشأ خرید خود را تأیید کند. اگر مشتری بخواهد بطری را مجدداً بفروشد، این نیز کمک می کند، زیرا خریدار جدید می تواند منبع محصول را تأیید کند.
چرا کمپین دیزل کار می کند؟
DIESEL از کدهای QR به عنوان راهی برای محافظت از ارزش برند خود استفاده می کند. سوابق هر محصول را ذخیره می کند و کد QR دروازه ای برای دسترسی به این اطلاعات است. با این حال، کد همچنین یک نمایش بیرونی از اصالت است که هر کسی می تواند آن را اسکن کند. این یک راه هوشمندانه برای مقابله با جعل کنندگان، با استفاده از یک فناوری ساده است.
مزایای استفاده از کدهای QR برای بازاریابی
همانطور که این مثالها نشان میدهند، کدهای QR پتانسیل بازاریابی بسیار بیشتری از آنچه در ابتدا تصور میشود ارائه میدهند. آنها ارزان، همه جا هستند و می توان از آنها بسیار خلاقانه استفاده کرد. امروزه برندها از کدهای QR در کمپین های بازاریابی استفاده می کنند، بنابراین به این فکر کنید که چگونه می توانید از آنها برای دستیابی به موارد زیر استفاده کنید:
- سادگی چشم نواز
- شخصی سازی موقعیت جغرافیایی
- همکاری های خلاقانه
- پیوند بین تلویزیون و تجارت الکترونیک
- احراز هویت محصول
دیدگاهتان را بنویسید