چرا برای کسب و کار خود به تحلیل SWOT نیاز دارید؟
تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا تصمیمات تجاری هوشمندانه و آگاهانه بگیرید.
تحلیل SWOT چیست؟
SWOT – که مخفف «قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها» است – نوعی تحلیل است که به شما کمک میکند استراتژی کسبوکار خود را با مقایسه عوامل داخلی (قوتها و ضعفها) با عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) توسعه دهید. نمونه هایی از عوامل داخلی شامل مواردی است که شما بر آنها کنترل دارید و می توانید آنها را تغییر دهید، مانند کارکنان یا مالکیت معنوی شما . عوامل خارجی چیزهایی هستند که نمی توانید آنها را کنترل کنید، مانند گرایش های مصرف کننده یا رقبا.
FYI: تجزیه و تحلیل SWOT سنتی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شما را می گیرد و آنها را در فهرستی که در یک شبکه 2×2 ارائه می شود، سازماندهی می کند.
تحلیل SWOT دارای چهار تیکه است:
این تجزیه و تحلیل تصویر دقیقی از آنچه که کسب و کار شما در حال حاضر به خوبی انجام می دهد و چگونه می تواند بهبود یابد به شما ارائه می دهد.
لین پرات، کارشناس محتوای خلاق، گفت: «[تحلیل SWOT] به شما درک محکمی از آنچه بر کسب و کار شما در داخل و خارج تأثیر می گذارد، می دهد. “با ارزیابی دقیق تجزیه و تحلیل، یک کسب و کار می تواند راه های جدیدی برای پیشرفت و دستیابی به رشد پیدا کند .”
چرا باید تحلیل SWOT انجام دهید؟
تجزیه و تحلیل SWOT یک نمای کلی دقیق و بی طرفانه از کل کسب و کار شما یا یک محصول یا کمپین خاص به شما می دهد. همچنین می تواند به ذهن شما کمک کند تا هر عاملی را که می تواند پروژه یا کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد در نظر بگیرد. هنگامی که با یک مسئله سخت روبرو هستید یا اگر فقط از استراتژی فعلی خود مطمئن نیستید، تجزیه و تحلیل SWOT جزئیات را روشن می کند تا بتوانید بر اساس هر یک از چهار ربع برنامه های عملی تدوین کنید.
به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک مکان جدید برای کسب و کار خود باز کنید، می توانید تجزیه و تحلیل SWOT را اجرا کنید تا ببینید آیا در موقعیت خوبی برای انجام این کار هستید یا خیر. همچنین می توانید از آن برای شناسایی عوامل خارجی که باید برای آنها برنامه ریزی کنید استفاده کنید.
دیوید لاوین، موسس بازاریابی RocLogic، گفت: «تحلیل SWOT مفید است تا شما کاملاً غافلگیر نشوید. “شما [باید] برای هر حوزه کاربردی که در نظر دارید در آن فعالیت کنید، یک تحلیل SWOT انجام دهید.”
آلیستر دادز، مدیر بازاریابی و بنیانگذار Ever Increasing Circles، گفت: «ما به عنوان یک قاعده در تجارت خود هر شش ماه یک بار [تحلیل] انجام می دهیم. “آنها به عنوان یک بررسی عالی در مورد چگونگی تکامل رقابت در آن دوره زمانی عمل می کنند.
چه کسی باید تحلیل SWOT را انجام دهد؟
تجزیه و تحلیل SWOT باید یک تلاش مشترک بین چندین سطح استخدام در شرکت شما باشد. بنیانگذاران و رهبران باید بیشترین مشارکت را داشته باشند، اما برای به دست آوردن تصویری واقعی از کسب و کار خود، نظرات گروهی از افراد را جمع آوری کنید که می توانند در چندین دیدگاه مشارکت کنند.
دادز میگه : «بررسی تجزیه و تحلیل خود با سهامداران کلیدی ضروری است. “وقتی نقاط ضعف را شناسایی می کنید، زمان بسیار خوبی است تا مدیران و کارکنان دیگر بخش ها را برای پیشنهاد راه حل ها ترغیب کنید – اگر به آنها فرصت [برای] ورودی داده شود، از خلاقیت و حل مسئله ذاتی در تیم خود شگفت زده خواهید شد.”
اگر به صورت انفرادی فعالیت میکنید، از دوستان نزدیک یا افراد حرفهای مرتبط مانند حسابدار، وکیل یا مشاور خود بپرسید. داشتن دیدگاههای بیرونی فراوان به تحلیل شما کمک میکند تا حد ممکن جامع و عینی باشد.
نحوه انجام تحلیل SWOT
اولین مرحله از تجزیه و تحلیل SWOT ایجا دبوم شما است. با نقاط قوت در گوشه سمت راست بالا، سپس نقاط ضعف در گوشه بالا سمت چپ، فرصت ها در پایین سمت راست و تهدیدات در سمت چپ پایین بوم خودتون رو شروع کنید.
بعد، هر تیکه را پر کنید. یک راه آسان برای انجام این کار این است که از خود سؤالاتی بپرسید که برای هر جعبه اعمال می شود. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد.
نقاط قوت
- چه کاری را خوب انجام می دهید؟
- چه مهارت ها یا خدمات منحصر به فردی دارید؟
- چه تجربیاتی دارید که می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند؟
- چه کاری را بهتر از رقبای خود انجام می دهید؟
- کجا بیشترین سود را دارید؟ چرا؟
نقاط ضعف
- چه جنبه هایی از کسب و کار شما می تواند مانع پیشرفت شما شود؟
- چه مهارت ها یا منابعی کم دارید؟
- چه چیزی برای شما هزینه دارد؟
- آیا چیزی وجود دارد که احساس کنید در آن شکست می خورید؟
فرصت ها
- چه چیزی را می توانید بهبود بخشید؟
- چه شرایط خارجی می تواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کند ؟
- آیا مخاطبان جدیدی وجود دارند که به طور بالقوه می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید؟
- آیا فناوری وجود دارد که بتوانید از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید؟
- آیا می توانید کارهای بیشتری برای مشتریان فعلی خود انجام دهید؟
- کجا یا چگونه می توانید تجارت خود را گسترش دهید؟
تهدیدها
- چه شرایط خارجی می تواند به پیشرفت یا عملکرد شما آسیب برساند؟
- رقبای شما چه کاری را به خوبی انجام می دهند؟
- رقبای شما چه می کنند که شما انجام نمی دهید؟
- در صنعت شما چه می گذرد؟
- چه اتفاقی در اقتصاد می افتد (یا ممکن است اتفاق بیفتد) که می تواند به کسب و کار شما آسیب برساند؟
- آیا رقبای جدیدی در بازار شما وجود دارد؟
- آیا مخاطبان هدف شما در حال کاهش است؟
در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید هنگام پر کردن تکه ها خود در نظر بگیرید:
لازم نیست قسمت شما کامل باشند – همیشه میتوانید پیشنویسهای متعددی از تجزیه و تحلیل خود ایجاد کنید و در حین حرکت، آنچه را که پر کردهاید ویرایش کنید. برای تکمیل اولین پیش نویس خود، یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید.
بعد از اینکه قسمت ها را پر کردید، هر قسمت را بررسی کنید و نتایج خود را ارزیابی کنید.
در آماده سازی برای این گفتگوها، برخی از مهم ترین اصطلاحات را برای صاحبان کسب و کار مرور کنید تا توانایی خود را در ارزیابی هر حوزه از تجزیه و تحلیل SWOT و راه حل های طوفان فکری افزایش دهید.
آیا می دانستید؟ تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا جنبه هایی از تجارت خود را که ممکن است نادیده گرفته اید در نظر بگیرید. این تمرین چند وجهی شما را به گسترش تفکر، ایجاد برنامه های استراتژیک بیشتر و ایجاد نتایج بهتر در حین دستیابی به اهدافتان سوق می دهد.
چگونه نتایج خود را ارزیابی کنیم
پرت میگه: برای ارزیابی موثر تجزیه و تحلیل SWOT، از نقاط قوت خود شروع کنید و آنها را نادیده نگیرید. او گفت: “شما ممکن است احساس کنید که چون اینها را میخکوب کردهاید، نیازی به انجام کاری با آنها ندارید، اما این اشتباه است.” “همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد و کار بر روی نقاط قوت شما و همچنین [با] ربع های دیگر، به آنها کمک می کند تا نقاط قوت شما باقی بمانند.”
در مرحله بعد، به نقاط ضعف خود نگاه کنید و مشخص کنید که هر نقطه ضعف به کدام جنبه از تجارت شما مربوط می شود. به عنوان مثال، آیا حفظ مشتری ضعیف به دلیل کارکنان است؟ محل؟ رقبا؟ پرت گفت: “مشخص کنید که مشکل از کجا می آید تا بتوانید شروع به برنامه ریزی برای رسیدگی به آن کنید.”
سپس، می توانید ببینید که کدام یک از تهدیدات شما به نقاط ضعف شما مربوط می شود و اگر هر یک از آنها ناشی از چیزی است، میتوانید تغییر دهید. سعی کنید نقاط قوت خود را به روش هایی که می توانید با تهدیدات مبارزه کنید، مرتبط کنید.
در نهایت، در نظر بگیرید که آیا محدودیت های زمانی وجود دارد که می تواند بر فرصت های شما تأثیر بگذارد. کدام یک از آنها کوتاه مدت هستند یا فصلی؟ اگر چنین است، ابتدا به آن فرصت ها ضربه بزنید و یک برنامه عملیاتی برای استفاده از آنها ایجاد کنید.
ناتان تامپسون، رهبر تجارت الکترونیک و رشد در شرکت زیبایی دیگران، گفت که شرکت او فرصت های تجاری خود را به اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت تقسیم می کند. آنها ضرب الاجل هایی را برای هر هدف تعیین می کنند تا از انجام آن اطمینان حاصل کنند. وی گفت: SWOT باید به ترتیب قابلیت عمل، تجزیه و تحلیل و ارزیابی شود. تعیین ضرب الاجل برای هر نقطه عطف، مسئولیت پذیری همه طرف ها را تضمین می کند.
همانطور که در حال ارزیابی نتایج خود هستید، به یاد داشته باشید که تجزیه و تحلیل SWOT شما تنها یک نقطه شروع است، نه یک برنامه عملی. گرگ گیتنز، مربی اجرایی و رهبری در Catalyst and Cadre، گفت: SWOT را برای استراتژی اشتباه نگیرید. شما همچنان مسئول توسعه استراتژی هستید که شما را از جایی که هستید به جایی که میخواهید ببرد می برد و SWOT نقشه راه آن استراتژی را ارائه میدهد.
نمونهای از SWOT در عمل
در اینجا یک نمونه تجزیه و تحلیل SWOT برای آمازون وجود دارد که آنها این فرصت را در نظر میگیرند:
نقاط قوت
یکی از نقاط قوت آمازون این است که در سطح جهانی مشتریان خود را حفظ کرده است و این شناخت جهانی باعث ورود به بازارهای جدید شده است که تاکنون از عهده بسیاری از شرکتهای تجارت الکترونیک خارج بوده است..
این شرکت با استفاده از تدارکات و سیستمهای توزیع عالی، به میزان بهتری قادر به تحقق بخشیدن به درخواستهای مشتریان بوده است و این موضوع باعث ایجاد مزیت رقابتی آمازون نسبت به رقبای خود شده است.
نقاط ضعف
بخشی از استراتژی آمازون در سالهای اخیر «گسترش زمینه فعالیت» خود است؛ به این معنی که شرکت تمرکز خود را از مهارت اصلی خود یعنی خردهفروشی آنلاین کتاب، به سوی زمینههای جدیدتر متمرکز کرده است. با اینکه این استراتژی از نظر تنوع ریسک مناسب به نظر میرسد ، آمازون باید در مورد از دست دادن مزیت استراتژیک خود نیز آگاه باشد، زیرا از طرفداران اصلی خود دور میشود
از آنجایی که آمازون ارسال رایگان را به مشتریان خود ارائه داده است، همواره در معرض خطر از دستدادن سود است و از اینرو ممکن است بهدلیل این استراتژی نتواند به بهینهسازی هزینهها بپردازد.
با توجه به این واقعیت که آمازون یک خردهفروش آنلاین است، تمرکز تکمحور بر روی خردهفروشی آنلاین ممکن است مانعی در گسترش برنامههای آن بهویژه در بازارهای نوظهور باشد.
یکی از بزرگترین ضعفها که توسط تحلیلگران و کارشناسان صنعت مورد توجه قرار گرفته است این است که آمازون از مدلهای تجاری سود نزدیک به صفر استفاده میکند که باعث از بین رفتن شدید سودآوری میشود و حتی اگر این شرکت حجم و درآمد بالایی داشته باشد، سود معنیداری برای این شرکت باقی نخواهد ماند.
فرصتها
آمازون با استفاده از سیستم پرداخت آنلاین خود، فرصتی را برای افزایش مقیاس به میزان قابل ملاحظهای ایجاد میکند که این موضوع با در نظر گرفتن این واقعیت است که نگرانیها در مورد خرید آنلاین تا آنجا که به امنیت و حفظ حریم خصوصی مربوط نیست، یکی از مهمترین مسائل در ذهن مصرفکنندگان است. علاوه بر این، به علت استفاده از درگاه اینترنتی پرداخت مخصوص خود ، باعث بهبود سود شرکت میشود.
یکی دیگر از فرصتهای سرمایهگذاری برای آمازون ارائه محصولات بیشتر تحت نام تجاری خود به جای یک وبسایت واسط برای معرفی محصولات شرکتهای متفرقه است. بهعبارتدیگر، میتواند تعداد محصولات تحت نام تجاری خود را به جای صرفاً فروش و انبارداری محصولات ساخته شده توسط شرکای خود افزایش دهد.
آمازون میتواند مجموعه پیشنهادهای خود را افزایش دهد و محصولات بیشتری را نسبت به میزان فعلی انبار کند و این امر باعث میشود که شرکت در موقعیت قدرتمندی قرار بگیرد و به درآمدهای بالاتر دست یابد.
فرصت چهارم آمازون، به لحاظ گسترش ردپای جهانی خود و باز کردن سایتهای بیشتر در بازارهای در حال ظهور است که قطعاً آن را در بازار خردهفروشی آنلاین رقابتی برتر میکند.
تهدیدها
بهدلیل سرقت هویت و هک شدن است که اطلاعات مصرفکنندگان در معرض آن قرار دارند. بنابراین ، آمازون باید به سرعت نگرانیهای مصرفکنندگان را نسبت به سایت خود کاهش دهد و اطمینان دهد که حریم خصوصی و امنیت آنلاین تضمین شده است.
این شرکت با توجه به استراتژیهای قیمتگذاری تهاجمی خود مجبور شده است با شکایتهای ناشی از ناشران و رقبا در صنعت خرده فروشی مواجه شود. تمرکز بیش از حد بر روی مدیریت هزینه آمازون باعث ایجاد مشکلاتی برای این شرکت شده است که ناشی از ناراحتی رقبا بهعلت از دست دادن تجارت خود است.
درنهایت، آمازون با رقبای قابل توجهی از خردهفروشان محلی آنلاین مواجه میشود که در مقایسه با نوع استراتژی خود، چابکتر هستند. این بدان معنی است که شرکت در دستیابی به استراتژی جهانی نمیتواند شرایط بازار محلی خود را از دست بدهد.
توجه داشته باشید که تجزیه و تحلیل SWOT پاسخی ارائه نمی دهد. در عوض، چارچوبی را برای کمک به فرمولبندی پاسخ فراهم میکند و به شما امکان میدهد دقیقاً ببینید چه فرصتهایی وجود دارد (سهم بازار گسترده و افزایش درآمد)، چه نقاط ضعفی در حال حاضر شرکت را محدود میکند (فقدان بودجه و تخصص بازاریابی، ظرفیت تولید محدود)، نقاط قوت فعلی آن (پیشنهاد منحصر به فرد و نام تجاری قابل اعتماد) و تهدیداتی که در صورت استفاده از فرصت ممکن است با آن مواجه شود (کنترل کمتر و نیاز به تامین مالی).
جاشوا لدیک، رئیس GSA Focus میگوید: «وقت گذاشتن برای تفکر استراتژیک منجر به بدست آوردن راههایی میشود که میتوانید برای انجام کارهای بیشتر و همچنین سوق دادن کسبوکارتان به سمت مسیرهای جدیدی که میتواند برای شرکت شما مفید باشد (یا حتی نجات دهد) و راههایی را به همراه خواهد داشت.
دیدگاهتان را بنویسید